Labels

Tuesday 5 March 2013

CNN Kata Malaysia Melancarkan Serangan Ke Atas Penceroboh Filipina di Borneo, Najib Terlibat Pajakan!


Jet pejuang dan tentera Malaysia pada Selasa telah melancarkan serangan terhadap sekumpulan penceroboh bersenjata dari Filipina, yang telah mempertaruhkan tuntutan ke bahagian pedalaman pulau Borneo, kata pihak berkuasa. Usaha-usaha terdahulu oleh polis Malaysia untuk menghidupkan lelaki kembali telah berakhir dalam pertempuran maut.


Kumpulan lelaki Filipina, dipercayai bilangan antara 100 dan 300, tiba tiga minggu lalu di pantai timur negeri Malaysia Sabah, Borneo, mendesak untuk diiktiraf sebagai wakil kesultanan yang digunakan untuk memerintah kawasan.

Pihak berkuasa Malaysia pada mulanya cuba untuk memujuk lelaki untuk kembali aman ke rumah mereka di selatan Filipina berdekatan. Tetapi penceroboh enggan berganjak, dan kebuntuan bertukar menjadi ganas di hari baru-baru ini sebagai pertempuran di rantau ini dilaporkan meninggalkan sembilan pegawai polis Malaysia dan 19 penceroboh mati.

"Pasukan keselamatan kami telah diserang dan dibunuh Malaysia, khususnya di Sabah, bimbang tentang keselamatan mereka," Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dalam satu kenyataan yang dibawa oleh agensi berita nasional Bernama mengumumkan Selasa serangan.
© NAVTEQ 2012 Terma Penggunaan
Paparan peta

Interaktif Peta: Lahad Datu, Sabah, Malaysia

Kebuntuan telah menyentuh mengenai isu wilayah antara Filipina dan Malaysia, serta usaha Manila untuk memperbaiki hubungan dengan pemberontak Islam di selatan negara ini selepas berdekad-dekad keganasan tidak dapat diselesaikan.

Operasi Malaysia pagi Selasa di Lahad Datu, daerah di Sabah di mana lelaki Filipina telah datang ke darat, yang terlibat serangan udara oleh F-18 dan jet pejuang Hawk diikuti oleh tembakan mortar dan serangan darat oleh tentera, Bernama melaporkan.

Pasukan keselamatan "mencapai matlamat mereka," agensi berita yang dipetik Tan Sri Ismail Omar, Ketua Polis Malaysia, sebagai berkata tanpa menghuraikan apa sebenarnya matlamat telah.

Tiada anggota tentera Malaysia cedera dalam serangan itu, dan mangsa pada sebelah Filipina terpaksa belum ditentukan, katanya.

Tetapi wakil-wakil kumpulan Filipina tidak melaporkan sebarang kerugian awal dari serangan, mengatakan jet Malaysia telah menggugurkan bom di lokasi mereka telah menduduki sebelum ini.

'Tentera Diraja'

Lelaki Filipina telah dipanggil diri mereka Tentera Diraja Kesultanan Sulu, bekas kuasa Islam di rantau ini yang sekali dikawal bahagian Filipina dan Borneo. Pengaruhnya telah sejak pudar, dan ia kini merupakan puak dalam golongan miskin, bergolak selatan Filipina.

Kepimpinan The kesultanan ini telah terbelah oleh perjuangan kuasa dalaman dalam beberapa dekad kebelakangan ini, tetapi yang ahli keluarga pertengkaran muncul untuk telah bersatu dalam keputusan untuk menghantar pengikut mereka ke Sabah, satu langkah yang telah cemas rakyat Malaysia dan usaha rumit oleh Filipina untuk meneruskan rundingan damai dengan pemberontak Islam di pulau-pulau selatan.

Abraham Idjirani, jurucakap salah satu pemimpin kesultanan di Manila, berkata lelaki Filipina yang bersenjata dilaporkan mendengar tembakan dipecat berdekatan, tetapi setakat ini tidak mengalami kecederaan.

Idjirani menyalahkan pihak berkuasa Malaysia untuk peningkatan kebuntuan itu, berkata mereka telah melepaskan tembakan pertama dalam pertembungan yang berlaku di antara kedua-dua pihak pada hari Jumaat. Beliau menambah bahawa ahli-ahli wanita dan keluarga penduduk Sabah telah terbunuh dalam Pertelingkahan bahawa.

Beliau juga mendakwa bahawa orang lain di rantau ini telah menyertai pengikut kesultanan dalam perjuangan menentang kuasa-kuasa di Malaysia tetapi tidak dapat memberikan butiran.

"Kita tidak tahu siapa mereka, tetapi mereka berada di sana," katanya.

Sejak krisis bermula, pihak berkuasa Filipina telah menggesa pengikut kesultanan untuk meletakkan senjata mereka dan pulang ke rumah.

"Dari awal lagi, objektif kami telah untuk mengelakkan kehilangan nyawa dan menumpahkan darah," kata Presiden Benigno Aquino III berkata pada hujung minggu. "Jika anda mempunyai rasa tidak puas hati, jalan yang anda pilih adalah salah. Hanya, dan sesungguhnya, satu-satunya yang betul untuk anda lakukan adalah untuk menyerahkan."

Dikecualikan daripada perjanjian damai

Kebuntuan Sabah mempunyai akarnya dalam perjanjian keamanan mercu tanda baru-baru ini antara Manila dan pemberontak Islam, mengikut Julkipli Wadi, Dekan Institut Pengajian Islam di Universiti di Filipina.

Ahli-ahli keluarga diraja yang kesultanan itu seolah-olah untuk telah merasakan dipencilkan oleh perjanjian itu sementara yang ditandatangani pada bulan Oktober oleh kerajaan yang Filipina dan yang Barisan Moro Pembebasan Islam, yang telah berjuang untuk dekad untuk menubuhkan sebuah negeri bebas Islam di selatan Filipina, Wadi berkata bulan lepas.

Kesultanan telah berjaya dalam meraih perhatian pihak berkuasa Filipina dan Malaysia. Tetapi keganasan yang terhasil menjadikan hasil daripada keadaan tidak jelas.

Ditubuhkan pada abad ke-15, Kesultanan Sulu menjadi pusat kuasa Islam di Asia Tenggara yang pada satu ketika memerintah Sabah.

Tetapi pencerobohan kuasa penjajah Barat, diikuti oleh kemunculan Filipina dan Malaysia sebagai negara bangsa bebas, semakin menghakis kuasa kesultanan, mengikut Wadi.

Ia menjadi "kesultanan tanpa sebuah kerajaan" untuk memerintah, katanya. Sulu kini wilayah dalam Republik dari Filipina.

Hubungan ekonomi, budaya dan sejarah di antara Sabah dan pulau-pulau berdekatan Filipina, serta sifat poros sempadan antara kedua-dua, bermakna bahawa ramai pengikut kesultanan mempunyai rakan-rakan dan saudara-mara di Lahad Datu.

Dan sambungan sejarah masih bahan api ketegangan antara Malaysia dan Filipina, dengan Manila mengekalkan "tuntutan dorman" ke Sabah melalui Kesultanan Sulu, menurut CIA World Facebook.

Filipina mendakwa banyak bahagian timur Sabah, yang telah dipajak kepada Syarikat Borneo Utara British pada tahun 1878 oleh Kesultanan Sulu. Pada tahun 1963, Britain dipindahkan Sabah ke Malaysia, satu langkah yang kesultanan mendakwa adalah pelanggaran perjanjian 1878.

Malaysia masih membayar sewa token dengan kesultanan untuk pajakan Sabah.

#Ayuh...kita hukum umnobn keran mengkhianati rakyat malaysia kerana memberi IC biru kepada pendatang filipina sehingga menyebabkan masalah seperti mana yang telah berlaku di lahad datu. 

Blog Pakatan Rakyat