Labels

Wednesday 28 March 2012

SIMPAN PELURU : Nalla Kurap Pernah Ditangkap!!!

Pada 1998, Dato' Nallakarupan ditangkap setelah memilikii 125 butir peluru hidup tanpa sah yang boleh membawa hukuman mati. Beliau terlupa tentang peluru tersebut yang telah disimpan di rumahnya di Bukit Tunku sejak 1986. Peluru itu ditemui ketika polis Bukit Aman menggeledah rumahnya.

Gambar Nalla Kurap

Beliau disabitkan di bawah Akta Senjata Api. Sepatutnya beliau didakwa di bawah ISA yang boleh membawa hukuman gantung sampai mati. Afidavit kes Dato' Nalla telah dikeluarkan / disiarkan oleh RTM, TV3 Berita Harian dan Utusan Malaysia secara besar-besaran sebelum kes Nalla itu dibawa ke mahkamah. [5] Pada mulanya beliau tidak mengaku bersalah dan minta dibicarakan. Tetapi kemudian Nalla telah mengaku bersalah dan dengan itu dihukum penjara 42 bulan.

Peguam Nalla, Manjeet Singh Dillon sebelum itu telah memohon kes Nalla dipindahkan dari ISA kepada Akta Senjata Api . Dengan itu Manjeet Singh Dillon memohon menjadi saksi dan tidak sebagai peguam bela. Balwant Singh Sidhu diminta bertindak sebagai peguambela sementara Ariffin Jaka bertindak sebagai hakim. [6] Secara perbandingan, Samsuri Welch Abdullah yang memiliki 2 pucuk pistol dan sejumlah besar peluru tidak didakwa di bawah ISA tetapi di bawah Akta Senjata Api 1960. Akta ISA boleh membawa hukuman mati. Sementara Akta Senjata Api 1960 hanya dipenjara. [7]

Affidavit Manjeet Singh Dillon telah digunakan oleh Zainur Zakaria sehingga menyebabkan Zainur Zakaria dijatuhi hukuman penjara 3 bulan.

psst...Nalla kurap dalam kegelisahan....

Blog Pakatan Rakyat