Labels

Thursday 19 July 2012

Bangkai Kapal Dan Bot Nelayan Di Tengah Padang Pasir


Kalau anda sedang berjalan-jalan di tengah padang pasir yang amat luas lebih kurang 26,300 km persegi ke kan dan tiba-tiba terpandang sekujur tubuh berkarat terkandas di tengah padang pasir itu jangan terkejut sebab apa, sebab padang pasir itu dahulunya dikenali dengan nama Laut Aral di Uzbekistan.

Laut Aral dahulunya adalah salah satu tasik terbesar di dunia, meliputi 26.300 km persegi. Sekarang, ia hanya wujud kira-kira 2,000 batu persegi air, dipecahkan kepada empat tasik yang lebih kecil.
Lautan yang lenyap - walaupun sebenarnya tasik, tetapi digelar 'laut' kerana ia adalah salah satu tasik terbesar di dunia - adalah suatu perbuatan yang dirancang oleh Kerajaan Soviet bermula dari tahun 40'an hinggalah ke tahun 80'an untuk tujuan pengairan industri pertanian.

Kapal-kapal pasir: bangkai berkarat telah duduk di padang pasir sejak tahun 1960-an, apabila Russia mula mengalihkan air untuk pengairan

Bila laut kering, nelayan berpindah dalam hanya beberapa tahun - meninggalkan bot mereka sebagai peninggalan industri

Kapal-kapal kini tiada tujuan selain daripada menawarkan teduhan kepada unta 
Kerana air telah disalirkan, kemasinan laut meningkat, dan ikan-ikan mati, membunuh industri
Apakah perbezaan dua dekad yang dapat dilihat: Laut Aral di Uzbekistan, digambarkan pada tahun 1989 (kiri) dan sekali lagi pada 2008 (kanan)

Sebaik sahaja air tersebut telah hilang, kapal-kapal yang tinggal, berkhidmat sebagai lebih sedikit daripada peringatan silam

Mungkin di sinilah jeti berada pada satu masa dahulu

psst.....

Blog Pakatan Rakyat