Labels

Thursday 25 November 2010

Ulam Dan Sayur Kampung Kita Masa Dulu-Dulu

Orang kita kalau makan nasi mesti ada ulam dan sayur. ulam adalah tumbuhan yang kita makan secara mentah-mentah atau dicelur manakala sayur kita akan masak dulu sama ada sayur lemak, goreng, lemak bercili dsb. amat baik untuk kesihatan masing-masing. sebab itu kita lihat orangtua dahulu badan...sihat segar ja...hehehe..nyot nyot...

Sememangnya best la ulam-ulam dan sayur-sayur kampung kita waktu dulu-dulu kita makan. apa yang menambahkan kebaikannya adalah kesemua ulam dan sayur kita perolehi yang mudah didapati dibelakang rumah kita atau disekeliling kampung kita. main petik atau ketu ja. kalau kat belukar atau hutan-hutan kecil kena thrill la sikit mencarinya..


antara kebaikan nya ialah membersihkan darah dan mengurangkan kegatalan hidung akibat resdung.

Sayur daun Kaduk


masak lemak sedap ni atau ulam nasi kerabu.....pergghhh...
Ulam raja

orang dulu makan ulam-ulam. sayur-saur dan buah-buahan yang tak ada disembur racun serangga. sekarang sayur cantik-cantik, tapi fikirlah kesannya. ayam makan ayam kampung. ayam daging cucuk hormon. badan pun jadi gumukkk. mandi air yang tak kena pencemaran. para petani, penoreh getah setiap hari jalan kaki lebih 3 km. orang sekarang ni kayuh basikal bodoh pun malas. semua naik kereta. tu sebab budak-budak sekarang ni naik lemak dan pemalas..opss sorry...hehehe..


Blog Pakatan Rakyat